Monday, June 3, 2013

Norges Sterkeste Mann 2013!

Dagen begynte veldig bra med null nærver, grei matlyst og ok uthvilt.
Eneste negative var at ryggstrekkeren jeg har slitt med var ganske stiv og litt små sliten, men tror ikke det påvirket konkurransen noe særlig.





Deltagere NSM 2013:
  • Bjørn Andre Solvang
  • Ole Martin Hansen
  • Lars Rørbakken
  • Henrik Hildeskor
  • Sigbjørn Sønderland
  • Vidar Daae Vikøyr
  • Øyvind Rein
  • Jørgen Skaug Aukland
  • Kevin Larsen
  • Morten Halvorsen
  • Dag Rune Stangeland
  • Odd Inge Kvernberg






1. Medley: Loading 2x100kg kofferter til platform + Duck walk 170kg 15m + Farmers 125kg+125kg 15m
Øvlesen startet veldig bra, gikk veldig fort unna.
Når jeg kom på 2. kofferten var jeg nok litt for ivrig så jeg falt frempå og mistet kofferten og da gikk tiden som bare det! Fikk en strekk i biceps på loadingen.
PGA feilen begynte jeg også å surre så glemte helt at det var duckwalk med, gikk til farmersene før duck walken så tapte mye tid på alt surret.
Duck walk gikk veldig lett og fint.
Farmers kjentes litt tungt ut pga de dårlige plast håndtakene, men trodde det skulle gå greit. Etter nesten 8m revnet venstre hånden totalt på tre plasser.
Havnet her på en 9.plass, veldig lite fornøyd!








2. Markløft 280kg for reps, 60sek.
Lånte bort drareimene mine her til Vidar, han var rett før meg ut. Han glemte å levere de tilbake så måtte løpe rundt i hele lokalet, fikk tak i de og måtte gå direkte ut på øvelsen anpusten etter styret.
Fikk heller ikke på alt utstyret jeg skulle ha da alt dette skjedde.
Kjentes veldig greit ut på de første reppene, kjørte 6reps. 7. ble litt for tung, skulle nok ha gått om jeg ikke kom utpå sliten!
Havnet her på en delt 5.plass, veldig lite fornøyd!





3. Vikingpress 140kg for reps.
Etter hva jeg hørte skulle det være 134kg i håndtakene. Gamblet litt ved å bruke noen nye sko jeg aldri før har prøvd. Kjentes utrolig lett ut når jeg løftet det av!
Kjørte veldig lett, ble 14reps her.
Havnet her på en 3.plass, veldig fornøyd med det!





4. Yoke 400kg, 30m.
Tror yoken var 380kg da den ble justert litt ned. 30m yoke med de vektene er veldig tungt, er fort gjort å stivne helt i beina på de siste meterene. Jeg justerte yoken litt for høyt noe som gjorde at den subbet litt nedi bakken, noe som gjør det verre å gå.
Trodde jeg skulle klare å gå helt over, men måtte sette ned en gang på rundt 20m. Etter det så stivnet jeg til i beina og satt den ned på ca 28m, 2m fra mål.
Havnet her på en 4.plass, greit fornøyd med den!






CUT! Her blir 12 utøvere til 6. De 6 beste går videre til de siste to øvelsene!
.
5. Truck pull 13tonn, 25m.
Trucken ble veldig tung på gulvet i hallen da den "sank" nedi litt, det ga veldig stor rullemotstand.
Trucken var seig så fikk aldri noe særlig fart, grei pining i 60sek. Men var overraskende grei i pusten etter øvelsen.
Havnet her på en 3.plass, veldig fornøyd med det. Var det jeg hadde regnet med!

.




6. Stein serie med tilløp: 120kg-170cm, 140kg-160cm, 150kg-150cm, 160kg-140cm, 200kg-130cm.
Var ganske tom etter truck pull, og biceps strekken jeg fikk på første øvelse ble verre og verre for hver stein jeg løftet. Var tom for klister på siste steinen.
Stein serien gikk mye tyngre enn forventet da jeg var så sliten og småskadet. Men det så man på de andre utøverene også, er mangen år siden ingen har fullført steinserien.
Havnet her på en 2.plass, Veldig fornøyd med plasseringen tross at det var dårlig løfting.







Total plasseringer:
1. plass: Ole Martin Hansen - 50,5 poeng
2. plass: Bjørn Andre Solvang - 47,5 poeng
3. plass: Øyvind Rein - 38 poeng
4. plass: Lars Rørbakken - 37,5 poeng
5. plass: Henrik Hildeskor - 36 poeng
6. plass: Sigbjørn Søndeland - 28,5 poeng
7. plass: Kevin Larsen (26 poeng)
8. plass: Morten Halvorsen (21 poeng)
9. plass: Dag Rune Stangeland (20 poeng)
10. plass: Jørgen Aukland (15,5 poeng)
11. plass: Vidar Daae Vikøyr (15 poeng)
12. plass: Odd Inge Kvernberg (9,5 poeng)
 
Hadde satt meg et mål om å havne på topp 3 i år, det var et høyt mål men gikk akkurat!






Nå er jeg kvalifisert for Giants Live konkurransen Nordens Sterkeste Mann 2013 som vil bli holdt på Storefjell 6. Juli.
Det er en konkurranse mellom alle de beste utøverene fra Norden! Her vill topp 3 gå videre til Verdens Sterkeste Mann 2013 i Kina!

Jeg skal også konkurrere på en Giants Live konkurranse som holdes i Newcastle i begynnelsen av August.


Filmklipp fra NSM!





3 comments:

  1. 3. plass og kvalifisert til to Giants Live-konkurranser er råbra, Øyvind! :D Gratulerer!

    Vi sees enten på Bjørkelangen eller på Storefjell.

    ReplyDelete
  2. Tusen takk for det Kikki!
    Jeg tar turen til bjørkelangen for å se på om jeg ikke er bortreist. Og hvis ikke så sees vi på Storefjell ja :)

    ReplyDelete
  3. Gratulerer med bra plassering. No er det bare å jobbe å stige oppover på pallen!! Stå på!!

    ReplyDelete